Nettsvindel har begynt å gripe om seg. Etterhvert som forbrukerne lærer seg å gjennomskue svindelen, pønsker svindlerne på nye metoder til å lure folk. Hva med å etablere et system der forbrukere kunne melde inn svindeltilfeller. Etterhvert som flere melder inn en type svindel kan Forbrukerrådet gå ut og advare andre forbrukere mot svindelen/metodene. Folk kunne registrert seg enten via smarttelefon eller sosiale medier og bli oppdatert på svindelforsøk. I tillegg kunne det opprettes infosider i sosiale medier for slik svindel. Jeg skal ikke legge meg opp i hvordan noe slikt kan løses, men ser for meg at det kunne robotiseres. Kanskje kunne Forbrukerrådet få med seg Forbruker Europa og tilsvarende Forbrukerrådet i alle europeiske land. Da vil vi kunne følge svindelen slik vi i dag ser epidemier av influensaviruset vandre rundt på kartet.
Definetivt nødvendigt. Men det er ett stort problem med dette da, og det er tilfelle at du har svindlere som ikke bryter loven, teoretiskt, og fortsetter sin uretferdig handel med annet navn etter å ha bli avslørt. Ikke at det er vanlig, men definitivt mulig. Det letteste er å se om nettstedet i segselv er sertifisert som ett trykt og troverdig nettsted. Så se om selgeren selv ikke har dårlig rykte. Nettsider som er sertifisert vil som regelt kvitte seg men onde sellere etter første få klager.
Veldig god ide. Jeg synes det i noen tilfeller er veldig vanskelig å vite om noe er svindel eller ikke.
This content is created by the open source Your Priorities citizen engagement platform designed by the non profit Citizens Foundation