Ofte er man usikre på rettigheter man har som forbruker. Det kan være spørsmål helt enkelt knyttet til reklamasjon og bytting av varer, men også mer omfattende ting som inkluderer kjøp av tjenester (håndverker, vasker, advokat). Hvis Forbrukerrådet hadde en app med eksempelvis en god søk-funksjon av informasjon knyttet til dine rettigheter som forbruker i ulike sammenhenger, så hadde det vært utrolig bra. Hadde appen i tillegg inneholdt en chat-funksjon der man kunne stille spørsmål i tillegg, så hadde det vært veldig nyttig tror jeg.
Støtter denne, når vi tenker fremover vil større andel eldre også være "digitalt kompetente", så da vil dette treffe godt. Kombiner chaten med AI så trenger det ikke nødvendigvis være mennesker som behandler spørsmålene, men datamaskiner som tolker spørsmålet og viser til aktuelt lovverk.
Dette kan være et godt tillegg til mulighet for å ringe. Det som er ulempen med en slik app er at når man skal finne det rigtige svaralternativet for spørsmålet kan være uendelig mange unntak fra regelen som din sak inneholder og derfor vanskelig å finne veiledning i gjennom app med generelle regler.
Tror ikke dette ville fungere så bra for eldre forbrukere med lite kjennskap til bruk av "Apper" og "chat" funksjoner. Forbrukerrådet bør ha løsninger som også egner seg bra for uten særlig IT-kunnskaper.
Eg tenkjer dette er også ein god ide fordi framtidas born og unge trenger/er vane med kjappe svar, om ein treng hjelp så kan det vere til alle døgnets tider.
Dette kan være en OK idé for førstelinje service, dersom Forbrukerrådet ønsker å få ned unødvendig saksbehandlingstid samt øke kundetilfredsheten.
This content is created by the open source Your Priorities citizen engagement platform designed by the non profit Citizens Foundation