Om en hadde en krystallkule 😀 Og kunne forutse hvilke utfordringer man kan møte. Forbrukerrådet må forsette å påvirke politikere og myndigheter. Dette for at at lover og regler tar hensyn til forbrukerne. Når man ser utviklingen i samfunnet i dag så blir kapitaleierne/bedriftseiere , iallfall syntes jeg det, «premiert». Og da gjerne på bekostning av vanlige folk/forbrukere. Alt skal skje i ett rasende tempo, og da kan regelverket bli hengende etter. Først og fremst må forbrukerrådet få økonomiske midler til å ha ett apparat som dekker det behovet som melder seg. Som all annen offentlig instanser så skal det på liv og død sentraliseres over en lav sko. Prøve å reversere det. I tillegg til digitale tjenester så trengs det også den menneskelige kontakten. Hvordan man vil ha samfunnet blir jo ett politisk spørsmål, men det gjenspeiler jo forsovidt hvordan samfunnet blir. Nå skal jo Forbrukerrådet være politisk uavhengige. Så hvordan få det slik at Forbrukerrådet kan fortsette og utvikle seg ? - økonomi til å ivareta sin oppgave - påvirke politikere/myndigheter - få gjennomslag for forbrukerinteresser gjennom regler og lovgivning - større mulighet til å treffe beslutninger/ avgjørelser, som blir bindene for partene - Mer synlig i offentligheten Det være seg digitalt eller på annen måte - enkle måter å få kontakt med Forbrukerrådet . - Få tilbakemelding på om en har en sak før en evnt går videre. Digital løsning. Bedre utnyttelse av ressursene. - Etterprøve såkalte « best om test» varianter. Det finnes vel ikke ett teleselskap som ikke har de mest fornøyde kundene. - Offentliggjøre tester/undersøkelser som er blitt utført. Lett tilgjengelig. En app og en god hjemmeside. Det avhenger jo av ressurser, og hva som gir mest utbytte. - Få samarbeidspartnere som man deler erfaringene med. Hvor man kan få publisert saker og ting. Eks div fagblad med stor leserskare. Aviser, div LO fagblad etc etc. - Få ett regelverk for nett handel, som ivaretar forbrukeren. Både nasjonalt og internasjonalt. Utfordringen blir jo over landegrenser og mellom land. Da det er forskjellige regimer/regler/rettigheter. - Sikkert mer men nå er j tom i hodet 😀😀😀
Der er jeg enig. Det er vesentlig at forbrukere har en stemme når politikere fatter vedtak, også når vedtakene er iverksatt. Det hender at bestemmelse og planlegging av politiske vedtak er veldig forskjellige fra iverksetting. De som iverksetter (departementer, kommuner etc.) har stor innflytelse på måten vedtakene er iverksatt på og om iverksetting er gjennomført. Forbrukerrådet må følge opp at deres innspill på vedtakene blir gjennomført ved iverksetting.
Påvirkningen til politikere kan gagne oss som forbrukere da politikerne blir oppmerksomme feks på ting som skulle hvert hjemlet i lov til forbrukernes beste
Forbrukerrådet MÅ være politisk nøytrale, men kanskje få mer makt til å hjelpe de politikere kaller (vanlige mennesker). De fattige og de uten fast inntekt. Og også middelklassen.
Forbrukerrådet bør være politisk nøytrale
This content is created by the open source Your Priorities citizen engagement platform designed by the non profit Citizens Foundation