Hadde vært best hvis myndighetene stilte krav til alle fondsforvaltere om at de hadde en telefonsamtale /chat med alle nye kunder. Dette hadde vært fint i den ideelle verden, men kanskje ikke gjennomførbart i den virkelige verden. Det ville nok fanget opp en del av de som kaster seg inn uten kompetanse og som følge av det taper mange penger.
Fri verden -fritt valg
Bukken og havresekken
Trygghet
Kunder må fylle ut et skjema til forvalter der de bekrefter at de har visse basiskunnskaper når de kjøper fond!
Jeg mener terskelen for å investere er høy nok for folk. Sammenlign med andre måter alle slippes løs til å gjøre dårlige valg: forbrukslån, pengespill. Jeg mener lovgivningen bør være mer konsekvent.
Å møte rådgjevarar face to face er betre. Då vert dei som gir råd meir ansvarleggjorde.
God ide for de som kan avgjøre slikt over telefon/ chat. Selv vil jeg ihvertfall bruke god tid til å sette meg inn i sakene og samtale med forvalter flere ganger før en avgjørelse.
Kan kanskje hjelpe til med å øke seriøsiteten i bransjen.
Helt enig
Synliggjøre risikoen
Gebrene vil øke
fint p vite hva dette er
Tilbys nok av de fleste allerede, men folk må tenke sjæl
Det er et bra forslag, men synes heller at kunden må få tilbud om å ta kontakt på telefon/chat, ikke at alle skal bli oppringt. Man må jo vite hva en skal spørre om
Jeg mener terskelen for å investere er høy nok for folk. Sammenlign med andre måter alle slippes løs til å gjøre dårlige valg: forbrukslån, pengespill. Jeg mener lovgivningen bør være mer konsekvent.
Nei, det blir for byråkratisk!
tror det blir veldig byråkratisk
God ide med video
Enig i det. Jeg tror nye kunder må fylle ut et skjema til forvalter der de bekrefter at de har visse basiskunnskaper når de kjøper fond for første gang. Men det er kanskje ikke nok. Hva om Forbrukerrådet laget en kort video med generell basisinformasjon om fondssparing som alle forvaltere pliktet å formidle til nye fondskunder?
Kanskje Forbrukarrådet kunne lage lettfatteleg informasjonsmateriell.
Nokon må betale for det
Noe tungvindt. Fint at bankene kan stå til hjelp med rådgivning for de som trenger å ta en prat. Men, dette vil kunne avhjelpes med en grundig og enkel forklaring på forhånd
Man kunne sette en grense for hvor mye man investerer.
lite å vinne på dette, for overfladisk
Fare for at det blir for byråkratisk. Ergo at gebyrene blir uforholdsmessig høge.
Vil føre til høyere gebyrer
Telefoninfo er ikke bedre enn skriftlig info, tvertimot blir kunden lettere overrumplet og påvirkelig.
Blir jo en ekstra kostnad
Jeg tenker også at dette blir for dyrt å gjennomføre
Krav blir for byråkratisk
Det vil bli kostbart å forvalte fondene.
Dette ville lett kunneføre kostnadane i vere!
Nanny state
Nei. Det er bedre med oversikter som viser utvikling. Rådgiverne gir informasjon de selv tjener på
This content is created by the open source Your Priorities citizen engagement platform designed by the non profit Citizens Foundation