Krav om rådgivning før kjøp av fond

Krav om rådgivning før kjøp av fond

Hadde vært best hvis myndighetene stilte krav til alle fondsforvaltere om at de hadde en telefonsamtale /chat med alle nye kunder. Dette hadde vært fint i den ideelle verden, men kanskje ikke gjennomførbart i den virkelige verden. Det ville nok fanget opp en del av de som kaster seg inn uten kompetanse og som følge av det taper mange penger.

Points

Fri verden -fritt valg

Bukken og havresekken

Trygghet

Kunder må fylle ut et skjema til forvalter der de bekrefter at de har visse basiskunnskaper når de kjøper fond!

Jeg mener terskelen for å investere er høy nok for folk. Sammenlign med andre måter alle slippes løs til å gjøre dårlige valg: forbrukslån, pengespill. Jeg mener lovgivningen bør være mer konsekvent.

Å møte rådgjevarar face to face er betre. Då vert dei som gir råd meir ansvarleggjorde.

God ide for de som kan avgjøre slikt over telefon/ chat. Selv vil jeg ihvertfall bruke god tid til å sette meg inn i sakene og samtale med forvalter flere ganger før en avgjørelse.

Kan kanskje hjelpe til med å øke seriøsiteten i bransjen.

Helt enig

Synliggjøre risikoen

Gebrene vil øke

fint p vite hva dette er

Tilbys nok av de fleste allerede, men folk må tenke sjæl

Det er et bra forslag, men synes heller at kunden må få tilbud om å ta kontakt på telefon/chat, ikke at alle skal bli oppringt. Man må jo vite hva en skal spørre om

Jeg mener terskelen for å investere er høy nok for folk. Sammenlign med andre måter alle slippes løs til å gjøre dårlige valg: forbrukslån, pengespill. Jeg mener lovgivningen bør være mer konsekvent.

Nei, det blir for byråkratisk!

tror det blir veldig byråkratisk

God ide med video

Enig i det. Jeg tror nye kunder må fylle ut et skjema til forvalter der de bekrefter at de har visse basiskunnskaper når de kjøper fond for første gang. Men det er kanskje ikke nok. Hva om Forbrukerrådet laget en kort video med generell basisinformasjon om fondssparing som alle forvaltere pliktet å formidle til nye fondskunder?

Kanskje Forbrukarrådet kunne lage lettfatteleg informasjonsmateriell.

Nokon må betale for det

Noe tungvindt. Fint at bankene kan stå til hjelp med rådgivning for de som trenger å ta en prat. Men, dette vil kunne avhjelpes med en grundig og enkel forklaring på forhånd

Man kunne sette en grense for hvor mye man investerer.

lite å vinne på dette, for overfladisk

Fare for at det blir for byråkratisk. Ergo at gebyrene blir uforholdsmessig høge.

Vil føre til høyere gebyrer

Telefoninfo er ikke bedre enn skriftlig info, tvertimot blir kunden lettere overrumplet og påvirkelig.

Blir jo en ekstra kostnad

Jeg tenker også at dette blir for dyrt å gjennomføre

Krav blir for byråkratisk

Det vil bli kostbart å forvalte fondene.

Dette ville lett kunneføre kostnadane i vere!

Nanny state

Nei. Det er bedre med oversikter som viser utvikling. Rådgiverne gir informasjon de selv tjener på

Back to group

This content is created by the open source Your Priorities citizen engagement platform designed by the non profit Citizens Foundation

Your Priorities on GitHub

Check out the Citizens Foundation website for more information