Obligatorisk fondskurs for kundene

Obligatorisk fondskurs for kundene

Jeg synes at tilbydere av denne typen sparing burde tilby sine kunder kurs før de får starte sparing. Dette for å sikre at kundene forstår hva det vil si å spare i fond. Hvordan markedet påvirkes og hva det kan bety for fondets verdi. Hvordan risiko kan spres og utgifter holdes nede. Og hva det faktisk koster å spare i fond i form av ulike gebyrer.

Points

Det må være grenser for hvor mye hjelp oppegående mennesker skal trenge.

nei takk

Det vert mange som droppar fonda

Jeg er helt enig! Det kunne godt vært et felles kurs for alle bankene fra en nøytral tredjepart som Forbrukerrådet/Finansportalen. Enda bedre om kurset i tillegg er tilgjengelig for alle, slik at man kan ta kurset før man lukter på tilbydere.

Virker litt stress med obligatorisk kurs. Hvem skal betale for disse kursene?

En utmerket ide. Tilbyderne kunne hatt webinar sammen med en tredjepart og kunden.

Det spørs vel om det er mangel på informasjon som er det reelle problemet. Det finnes jo masse info om dette fra før, enkelt tilgjengelig på nettet. Så da spørs det vel om kurs ville hjelpe så mye....

Dette er en god ide fordi det vil gjøre de som sparer i fond mer bevisst på valgene de tar og har mer faglig kompetanse, slik at en investering blir gjort basert på bedre/mer fagkunnskap

Så lenge det bare er et tilbud og ikke satt i systemet om at det skal gjennomføres er det fortsatt fritt fram for enkelte cowboyer å kaste seg på høyrisikofond og med det tape mye penger

.

En god forklaring, kall det gjerne kurs. Det er bra for de som vil vite mer om fond.

En god ide! Jeg ser for meg et slags nettkurs med enkelt språk, kort og informativt, gjerne med quiz/spørsmål underveis, der man må reflektere over hva man har lest så langt.

Kunnskap om det ein skal investere i er bra, men kurs blr ikkje vere obligatorisk. Bør vera slik at ein må bekrefte at ein har fått tilbod, så kan ein sjølv tastilling til omdet er nødvendig med meir info. Ganske stor forskjell på kva rådgjevarar klarar å formidle

Vil gi mer bevisste kunder med bedre grunnlag for å ta avgjørelser.

Gi et bedre beskutningsgrunnlag for kunden

Tøv!

Ja, det tror jeg på! F.eks en type webinar med en lærer som er flink til å forklare for amatører.

Støtter både ideen og kommentarene. Kanskje Forbrukerrådet kan lage en veileder med basisinfo som forvalterne plikter å vise til når de får nye kunder.

God idé, men kurs er ikke noe som passer for alle. Tenker en kort introduksjon ville vært bedre. Ikke alle som vil bruke flere timer på kurs for å lære seg slikt. Noen vil bare spare penger + komme fort igang. Samtidig mener jeg at dårlig informasjon kan være årsaken til at flere ikke investerer (selv om det er i stadig økning), så jeg gir en "halv" tommel opp.

for å unngå at folk tar risiko de faktisk ikke er klar over.

More points (17)

Back to group

This content is created by the open source Your Priorities citizen engagement platform designed by the non profit Citizens Foundation

Your Priorities on GitHub

Check out the Citizens Foundation website for more information