"Klart språk"-skole for meglerne og live chat

"Klart språk"-skole for meglerne og live chat

Live-chat/forumsider for kunder der fondsmegler besvarer spørsmål fortløpende. Kundene blir sittende 'på hver sin tue', og har kanskje mange av de samme spørsmålene. Meglerne bør dessuten få opplæring i 'klart språk', forklaringene jeg som kunde får er ofte vanskelige å forstå.

Points

Lag heller gode oversikter der vi kan se utvikling

Helt enig i at språket som benyttes er veldig fremmed og kan være vanskelig å forstå for den vanlige mann i gata. En form for språkskole eller kurs hadde helt klart vært nyttig for å sette seg godt nok inn i markedet for å ta sine valg.

Ja

Effektivt

Vet ikke helt hvem du skriver med, relasjonen forsvinner

Hvem ønsker å bruke tid på å småprate med andre småkunder som er like lettlurt som en selv?

Vil gjøre gebyrene høyere.

😀

Dette synes jeg var lurt! Forum hadde vært ypperlig for generelle spørsmål, det er nok mange som lurer på akkurat det samme. Kanskje ramler man over ting man ikke visste at man lurte på også. Fint lavterskeltilbud for å søke råd! Enig i at klart språk er viktig - fagterminologi kan være vrient.

Klart språk og samme mal for alle de ulike tilbyderne av fond burde vært pålagt.

Veldig god idè! Det er vanskelig når man ikke forstår ulike uttrykk og hva som menes med begreper som ikke brukes i daglig tale.

Det burde vere sjølsagt utan påbod.

hjelp til å ta beslutninger

For upersonleg - og kan for mange vee vanskeleg å takle...

Min bank har et tilbud om gratis telefonkonsultasjon ved kjøp av fond/aksjer. Siden jeg var "grønn" på området vedr.kjøp av fond, betydningen av indeksfond og andre typer fond fikk jeg god veiledning tilpasset min dårliwge kompetanse. Gikk for indeksfond med spredning av global,norden,europa og nye markeder med middels risk. Ikke så god avkastning enda, men det skyldes vel trenden i tiden med handelskrig osv. Men poenget mitt er altså at veiledningen var god fra s banken

Støttes! Hadde vært kjekt om man kunne fått til en live-chat på samme måte som f.eks de fleste strømleverandører og banker har etterhvert.

noen av tilbyderne har et slikt opplegg

Klart språk er viktig for oss forbrukere

Dette burde vel uansett vært i bankenes interesse uansett, for det må jo være langt enklere å selge et produkt når man greier å forklare det til kunden.

Nanny state

Ok

ja

Vil heller ha chat-boot som svarar på dei vanlegaste spørsmåla, elles blir dette altfor kostnadkrevande

God ide. Men det spørs vel om bankene er interessert i å legge til rette for at kundene kan utveksle frustrasjon og kritikk mot banken, med oppfordringer om heller å flytte pengene til andre forvaltere? Kanskje det er mer naturlig at Forbrukerrådet lager et sånt tilbud? Klart språk er uansett viktig. Det må tilpasses de man kommuniserer med.

Dette kunne vært en god ide, men kanskje litt usikkert siden kunden ikke vet hvem som svarer.

Man må nesten ha en fagbakgrunn for å forstå meglers språk.

Jepp. Det hadde vært flott med live-chat

Enkel tilgang til rådgivning

Et bra tiltak. Og fan av det at man skal kunne få forklart ting på et enkelt språk

Samme problemet som ofte er på sykehus etc. Der gikk legene i skole for å lære å snakke så pasientene skjønner det som blir sagt. Slik kunne det med fordel også vært her.

Back to group

This content is created by the open source Your Priorities citizen engagement platform designed by the non profit Citizens Foundation

Your Priorities on GitHub

Check out the Citizens Foundation website for more information