Definering av "unormal/normal slitasje" på leasingbil

Definering av "unormal/normal slitasje" på leasingbil

Syns at det er alt for lite informasjon om hva som er normal/unormal slitasje på bil. Mange opplever når man skal levere inn leasingbilen så står de økonomisk ansvarlige hvis bilen ikke stiller til kravene når man skal levere den inn. Men hva er egentlig normal slitasje? Når man leaser en bil så vet jo forhandler at bilen skal brukes, og jeg tenker at normal slitasje på bil er normalt. La oss si at en familie med 2 barn skal lease en bil så vil det jo bli slitasje på interiør og når man kjører så kan det komme steinsprut etc. Mener at det bør komme standardkrav på hva som er normal slitasje, men også hva som legges i "unormal slitasje"

Points

Selger presser kunden til å kjøpe ut bilen ved å nevne en kjempesum som må betales inn for slitasje kunden ikke har sett engang

Tydelighet for å unngå konflikter i ettertid.

Enig, her ligger usikkerheten hos forbruker og når man leverer inn kan man bli "lurt"

Må komme bedre frem hva som er "normal slitasje"

Før man inngår en avtale som innebærer økonomisk risiko bør man kjenne forutsetningene. Dette er ikke tilfelle i dagens situasjon, hvor man føler seg fullstendig prisgitt leasingfirmaet.

Faremomentet her vil være at bilforhandleren vil "sikre seg", noe som garanter vil gå ut over leasingleien - den vil bli høyere enn ellers

Når man kjøper en vare vil de fleste vite hva den koster. Med bedre retningslinjer og definisjoner som binder leasingfirmaene kan det bli virkelighet.

Slik jeg ser det er jeg en som låner annen manns eiendom. Det forplikter. Selvfølgelig må man ta ekstra godt vare på en leasingbil! Vi har hatt et par leasingbiler og har fått høre at et par parkeringsbulker og ditto steinsprut er "innafor", men bilen må jo stelles, vaskes og vedlikeholdes minst like bra som om vi eier den! Og barn trenger å lære å ta vare på ting. Da blir det ikke noe problem når vi leverer den tilbake.

Kanskje vanskelig å definere men det må la seg gjøre

Litt overflate rust som oppstår mest p.g.a salting og andre "kosmetiske" skjønnhetsfeil som oppstår etter hvert bør kunne regnes som normal slitasje. Som bileier er det viktigst å passe på at alle servicer blir fulgt.

Klar definisjon gir økt trygghet for at det ikke skal dukke opp uventede eller "urettferdige" trekk/krav ved innlevering eller bytte av bil

Dett er en godt argument, fordi jeg ofte har erfart at definisjonene på slitasje når du leverer inn en bil, er noe helt annet enn når du skal kjøpe en. Leverer du inn, så trekker selger for hver minste detalj, men når du skal kjøpe, så får du høre at det er normal slitasje, og at dette må du regne med på en brukt bil.

JA! Burde være selvklart!

Back to group

This content is created by the open source Your Priorities citizen engagement platform designed by the non profit Citizens Foundation

Your Priorities on GitHub

Check out the Citizens Foundation website for more information