I dag er det slik at når du leverer tilbake en leasingbil, så tas det en takst. Dvs. bilforhandleren som har levert bilen, sørger for en takst. Denne taksten har mange reagert på. Ofte er det fratrekk for skader og ‘unormal slitasje’. Det er sjelden du får bedre pris fordi du har behandlet kjøretøyet ekstra godt. En regulering ved privatleasing skulle det vært at du kunne levere bilen tilbake til hvilken bilforhandler som helst, evt. selge den privat hvis du ønsker. Dette hvis du synes tilbakeleveringsverdien er for lav i forhold til hva som forventes. Opprinnelig bilforhandler skal alltid ha plikt til å ta imot kjøretøyet til tidligere avtalt pris, med de forutsetninger som står i kontrakten. Men som sagt bør det være frivillig virkelig å levere bilen tilbake til aktuell forhandler. Han skal uansett ikke gjøre noe annet enn å selge kjøretøyet etterpå.
Jeg vil ikke være bundet til samme bilmerke
Argumentet er at bilforhandler får konkurranse, også ved tilbakelevering av kjøretøyet.
Det hørtes bra ut. Mer konkurranse er bra for oss som forbrukere.
vil hindre leasingfirmaet til å utnytte kunden
Blir vel stikk i strid med sin hensikt. De som har behandlet bilen pent får så høy takst at de ikke har råd til å kjøpe bilen...
Vi i kan ikke blande enda flere aktører inn i et leieforhold
Bra for forbrukeren - og det vil skjerpe konkurransen i markedet :-)
Vi må ta ansvar som forbruker
Ved uenighet burde et uavhengig takseringselskap (NAF) taksere kjøretøyet.
This content is created by the open source Your Priorities citizen engagement platform designed by the non profit Citizens Foundation