Bilselger burde være mer "på" etter avtalen er signert

Bilselger burde være mer "på" etter avtalen er signert

Jeg har tidligere leaset privatbil i 3 år. Sitter nå og venter på neste leasingbil som vi skal få ila måneden. Er stort sett veldig fornøyd med ordningen, og føler dette er et trygt alternativ for en småbarnsfamilie som ikke har ønske om billån eller bruktbil.. MEN, jeg har også hatt ansvar for bilflåten i bedriften jeg jobber i, og har lagt merke til at bilselger for bedrift og bilselger for privat når det kommer til leasing, er to helt forskjellige ting. Kanskje fordi en bilselger for bedrift hanker inn mer penger. Men jeg synes det burde settes krav til oppfølging av bilselger for privatleasing.. Spørsmål knyttet til bilen, (verdi, skade, div..) ila leasingperioden blir ikke like godt besvart når det gjelder privatleasing. Føler bilforhandleren fort fraskriver seg "ansvar" og service, og vi som kjøper står litt alene. Det burde vært tettere oppfølging og bedre dialog ila leasingperioden.

Points

Helt enig med tettere oppfølging og service, dette vil føre med at relasjon og loijalitet (om kunde er fornøyd) dannes, som fører til salg etter at en leaser ny bil etter endt periode. Oppfølging burde komme med ett passende tilbud til kunden, en god selger har fanget opp behovet innen leasingperioden er over

Tenker at en fast dialog mellom selger og leasintaker, gjerne hver 6 mnd kan gjøre det tryggere for leasingtaker. Avstand mellom selger og leasingtaker vil være mye nærmere enn hva det er idag. Jeg selv har ingen kontakt med selger, får kun en faktura en gang i mnd. Hadde vært greit med dialog slik at en gjerne hadde fått tips osv for hodt bilstell osv.

Bilselgere er som andre mennesker; ulike. Noen er mer "på" enn andre og det er ikke enkelt å utforme et regelverk som "pålegger" en selger å opptre proaktivt overfor en kunde. Noen kunder liker heller ikke for proaktive selgere. De bedriftene som har den beste kundeopplevelsen - med en passe proaktiv selger i salgsfasen, et godt nok verksted som stiller opp når det er noe og en selger som makter å ta "holde kunden varm" også mens han/hun disponerer bilen - vil overleve i konkurransen.

Privatleasing er en såpass ny ordning at mange er usikre påom dette lønner seg eller om man risikerer å stå igjen med "skjegget i postkassen" når leasingperioden er over. Vanlig slitase, hva er egentlig det? Hvor dyrt kan man risikere at det blir når bilen leveres? Bistand og støtte underveis ville vært en god ide.

Ja jeg trenger trygghet. Ikke bra å føle seg oversett eller lurt

Det bør jo være en selvfølge at det er likt mellom bedrift leasing og privat leasing. Men da bør jo alle private følge godt med og kreve å få vite alle aspekter når man leaser bil. Bra du sier dette for da vet man at man må følge ekstra godt med når man skal lease.

Dette er jo faktisk en avtale mellom to parter som går over en lang periode, så god dialog gjennom hele avtaleperioden burde være en selvfølge.

Mange som tegner leasingavtaler gjør dette uten alt for god innsikt i hva årene fremover faktisk innebærer. De har kanskje bare blitt solgt av en råflink bilselger som har argumentert godt for denne avtalen kontra kjøp av bil. Kjøp av bil har de fleste erfaring med, eller har noen de kan forhøre seg med ang. spørsmål som måtte komme.. Det er fortsatt ikke alle privatpersoner som har stålkontroll på hva en leasingavtale innebærer, og det burde vært lettere å søke kunnskap.

Back to group

This content is created by the open source Your Priorities citizen engagement platform designed by the non profit Citizens Foundation

Your Priorities on GitHub

Check out the Citizens Foundation website for more information