Service

Service

Leasingselskapene burde ikke ha lov til å kreve at service utføres på merkeverksted. De samme reglene som gjelder nybilgaranti ved privat eie burde gjelde.

Points

Service er stort sett enkle saker som alle mekanikere kan utføre. Der er ikke utrygt å at et uavhengig verksted gjør det.

Jeg er enig i at det oppleves surt å MÅTTE ta servicer på merkeverksted, men samtidig skjønner jeg at leasingselskapene vil sikre seg at all service blir "skikkelig gjort". De skal en gang selge bilen videre, og da er det betryggende for kjøperen å se at all service er gjort på merkeverksted.

Jeg synes det er positivt at man må velge merkeverksteder. Det er mye tryggere for. alle parter.

Jeg bor tre timer kjøring unna det nærmeste merkeverksted. Men det finnes to veldig gode verksteder i kommunen jeg bor i. Hvis jeg må inn til byen, må jeg ta en dag fri fra jobb, kjøre tre timer, ha masse dødtid uten bil i utkanten av byen, kjøre tilbake i tre timer. Helt bortkastet! Jeg forstår at de mener det er heldigst med merkeverksted, men potensielt meget uheldig for en familie i distriktene.

Leasingsselskapene bør kunne kreve at service gjøres på godkjente verksteder for aktuell bilmerke, men ikke kun hos forhandlerens egne verksteder.

Jeg er stoler definitivt best på merkeverksted på nyere biler.

Her er det nok mange argumenter både for og imot, men jeg forstår faktisk hvorfor leasingselskapene krever denne tryggheten. Hvis de skulle slakket litt på rammene her, burde leasingselskapet laget en liste over godkjente bilverksteder.

Enig, merkeverksted trenger ikke å ha all makt

De kunne i hvert fall gjort servicene billigere når de krever det, og der er jo tross alt deres egne biler de tar service på :)

Vanskelig for forhandler å drive butikk hvis de ikke skal kunne sette krav til forbruker

Fratrekk ved avslutting av avtale, er det som holder meg tilbake. NAF eller Forbrukerrådet kan være nøytral part

Sjølvsagt skal service utførast på merkeverksted for den bilen man leaser. Det er utleigar sin garanti for at bilen opprettheld den standarden den blei levert med med bytte av originale deler. Det er også en garanti for den som skal kjøpe bilen etterpå, for at alle deler er origonale.

mere felles oversiktlige og forståbare leasingvilkår kan begge parter kan ha nytte av. Livssituasjon kan endres drastisk. Dødsfall kan inntreffe i leieperioden (egen erfaring) hvorved nåværende stivbente utleiereregler føles svært urimelig. Tilbakelevering /salg/innbytte hos annen forhandler blir for komplisert og åpner for lett sprill for uønskede/useriøse aktører

Folk (begge parter) ofte ikke forstår sitt eget beste

Det er leasingselskapets ansvar at bilen holdes i god stand. Og dette er enklere å kontrollere ved bruk av merkeverksted

Noen leverandører er Sertifisert på ISO 9001:2015. Denne standarden for kvalitet har visse krav som ikke sertifiserte verksteder ikke har.

Nei, det er opptil forbrukerne

Dette burde jo kunne en kunne foandre på selv erfaring at leasing bil ble service tatt på Mekonom verksted dette godtok bilforhandler uten problem. På min Citroen.

Eg er enig i dette. Det er viktig at det er fleire som kan vera med å vurdere.

Back to group

This content is created by the open source Your Priorities citizen engagement platform designed by the non profit Citizens Foundation

Your Priorities on GitHub

Check out the Citizens Foundation website for more information