Leasing av bil blir stadig mer populært i Norge. Dette passer inn i en større forbruksutvikling der det ikke er så viktig lenger å eie den bilen man bruker. Leasing av bil er da et godt alternativ til kjøp. Men det er viktig at forbrukerne vet at leverandørene er pålitelige, og at avtalene er klare – uten skjulte fallgruver som kommer til å koste dyrt. I andre land – f.eks. Nederland, finnes det merkeordninger for å regulere privatleasing-markedet. Godkjente leasingselskaper gjør bruk av de samme generelle vilkårene, må oppfylle strenge krav, og reglene er tydelig beskrevet. Med et sterkt kvalitetsmerke vet alle hvor de står. Norge bør også innføre en merkeordning for privatleasing.
Leaser selv gjennom et stor seriøst firma og er godt fornøyd, men jeg er enig i av regulering kan være god trygghet og øke tillit til bransjen.
Det er trygt
Det er trygt å ha forutsigbare utgifter.
Fordyrende mellomledd.
Dette er en god idé fordi trygghet er det viktigste når vi i Norge skal anskaffe oss en bil. Biler er en dyr anskaffelse som forbruker en god del av de fleste familiers inntekter. Det å ha trygge rammer rundt både kjøp og innbytte (avhendelse) av bil kan være avgjørende for hvilken finansieringsform som velges av kjøp (lån) og privatleasing. Gode avtaler gir trygghet gjennom hele perioden fra kjøp (anskaffelse) til salg (avhendelse).
jeg vil føle meg tryggere
Biler utvikles stadig og blir tryggere og tryggere på veiene med autobrems, sensorer etc. Jo flere som får muligheten til å få de tryggere bilene ut på veiene - jo bedre er det.
Flott initiativ. Vil kunne luke ut "useriøse" eller andre "lurendreiere" fra markedet. Vil kunne gi et tryggere grunnlag på hvilke firma en inngår leasing avtale med.
Jeg mener det heller må kreves en godkjenning på samme måte som f.eks eiendomsbransjen. Enten er man godkjent og oppfyller bransjenormen, eller så er man ikke godkjent og får ikke drive i markedet. Hvorfor skal man måtte godta useriøse aktører i et så kostbart marked?
En vil jo ha ett godt tilbud! Men føler at den store risikoen er når bilen skal leveres tilbake... sjokkregning, hva er urnornal slitasje og her står forbruker ganske forsvarsløs igjen om noe slikt oppstår.
Ingen negative overraskelser når bilen skal leveres.
Jeg er for det. Med det er myndigheter som må sette visse standarder som alle produsenter av biler må forholde seg til.
Forutsibarhet
Hvorfor skal et finansieringsselskap tjene på at jeg eier bilen?
Mellomledd som er fordyrende
Leasing skal ikke bare være en gevinst for forhandler, men også ett prisgunstig og trygt alternativ for forbruker.
This content is created by the open source Your Priorities citizen engagement platform designed by the non profit Citizens Foundation