Påstand: Vi trenger en bransjestandard på ‘unormal slitasje’

Påstand: Vi trenger en bransjestandard på ‘unormal slitasje’

Når en bil skal leveres inn etter endt leie, er det bilforhandleren som bestemmer hva som må fikses og utbedres. Som leietaker har man ikke sjans til å motsi dette. Vi trenger forutsigbarhet for å vite hva som er normal slitasje, og hva bilforhandler kan kreve av utbedringer. Dette kan oppnås hvis det utvikles en bransjestandard som alle utleiere respekterer og forplikter seg til. Fordi det er uklart hva som må utbedres når vi leverer bilen tilbake, klarer vi heller ikke å ha noen klar formening om hva det koster å velge leasing framfor kjøp av bil.

Points

Det må vel være i forhandlerens egeninteresse å ikke kreve mer enn den unormale slitasjen som faktisk er. Man vil jo beholde kundene.

Bra med en forutsigbar standardisering - fare for subjektive vurderinger som gjør at leaser taper økonomisk på avtalene

det gir forutsigbarhet i hverdagen og unngår ubehagelige overaskelser i form av høye utgifter ved endt periode

Bilforhandler står alltid sterkere fordi de har bransjeerfaring, har øvd inn alle argumenter mens en privat person ikke nødvendigvis har kompetanse på bil eller hvordan argumentere mot en proff. Dette gir usikkerhet og redsel for å bli lurt. Føler kunde seg trygg og at dennes behov dekkes så vil bilselger selge mer, så dette vil være vinn vinn for alle parter på lang sikt, men ikke for de som tenker kort profitt og utnyttelse av kundene.

det er forutsigbart

Har opplevd mye rart, både positivt og negativt

Ja, bruksslitasje må defineres tydelig. Samtidig må også forhandlers vurdering være avklart på forhånd. Åpen dialog om hva man kan forvente. Selvfølgelig med diverse avvik.

Alt som er tydelig i komtrakt er positivt i leie/utleieforholdet

Kan kanskje bli dyrt

Da blir det mal på hva som er normal slitasje.

Kan fort bli dyrt

les kontrakten nøye

Da kan man forholde seg til spesifike regler og ikke gå å være nervøs for om en liten skade er innenfor eller ikke.

Alle som har forsøkt å bytte inn sin gamle bil ved kjøp av ny, har erfart at verkstedet ikke er å stole på. Har selv dokumentert dette.

Kunden føler seg ikke lurt

Det vil gi mer klarhet for oss forbrukere

Man hører om kunder som presenteres for store regninger som kommer som en overraskelse. Dette er i hvert fall ikke kommunisert i særlig grad som et mulig resultat ved inngåelse av avtale og bør i størst mulig grad avgjøres av tydelige standarder.

Jeg er enig i at å ha en standard for hva som er normal slitasje hadde vært veldig fint. Jeg leaser bil og denne skal snart leveres tilbake. Jeg er veldig spent på hva forhandler vil finne av feil, mangler og slitasje. En slik standard ville være veldig grei å kunne gå ut fra, og jeg ville ha noe å slå i bordet med om jeg er uenig om hva som er normal slitasje.

Jeg er enig i at det trengs en standard for "unormal slitasje", for som det kommer frem i forslaget så er du "prisgitt" leverandøren som kan prise dette litt som han vil. Se eget punkt om standard ved tilbakelevering.

Er enig i dette. .Unormal slitasje er et "synsing" begrep, og vi kan alle ha ulik definisjon på hva som er "unormal" og "normal" slitasje.

Usikkerheten rundt hvor stor regning man kan risikere å få ved avtaleslutt er for min del det tyngste argumentet mot privatleasing.

Men på den andre siden, ville dette fungere med en standard for alle? Jeg tenker noen har barn, noen har hund, noen bruker bilen mye, andre mindre, det er mange ting som påvirker hvor mye en familie vil slite på en bil, og hva som er normal bruk for dem. Og bilene i seg selv er jo også forskjellige og til forskjellig bruk. Ville det være mulig å ha en standard? Og er den mest til fordel for bruker eller forhandler...?

Å få klarhet i definisjonen "normal slitasje" vil kunne redusere konfliktnivået mellom privat person og leasing leverandør.

Bilfører/ eigar burde kanskje ha ein løpande kontakt med verkstedet eller den som skal vurdere bilen til slutt? Kan kanskje være lurt å ta kostnadane litt no og litt då. Tross alt så koster det å ha bil i Norge og alle veit at verkstedtimar er dyre. Skal ein vente med å ta alle kostnader til slutt så ser det ikkje særlig gunstig ut å ha leasing spør du meg.

Dette hadde gjort leasingavtalen mye tryggere for privatpersoner. Jeg har selv hatt en klump i magen da jeg skulle levere tilbake leasingbilen etter endt periode. Klumpen oppsto lenge før avtalen gikk ut, nettopp fordi jeg aldri hadde leaset bil før, og ikke visste hva jeg kunne forvente. Jeg har hørt mange nok skrekkhistorier fra folk som har gått på en smell ved innlevering av bil, og det er nok den største grunnen til at folk velger kjøp foran leasing. så dette hadde nok alle parter vunnet på

Back to group

This content is created by the open source Your Priorities citizen engagement platform designed by the non profit Citizens Foundation

Your Priorities on GitHub

Check out the Citizens Foundation website for more information