Chat

Chat

Det kunne være en mulighet for chat med legen fra legekontorets hjemmeside (ikke ennå en app man må ha). Der kan man spørre om mindre vesentlige ting, sende bilder osv. Dette burde finansieres av fastlegeordningen og ville redusert antall besøk betraktelig. En slik chat kan besvares når legen har tid.

Points

Dette er flott, men veit om flere som kan sende direkte mail til legen om små spørmål

Chat stjeler tid samt at det er noe "useriøst".

Reduserer ventetid, og færre fysiske legebesøk. Ofte har man også bare bagateller man lurer på

Fint rundt det med forlengelse av resepter.

Dette har min lege hatt mulighet til, og jeg har logget meg inn med MinID. Veldig bra. Svar kommer i løpet av første arbeidsdag.

Kan være en utfordring mtp. sikkerhet og personvern

Ja, eller bare mulighet for å sende spørsmål på mail eller få tak i legen i telefonen. Det burde absolutt finnes en eller annen måte hvor man kan stille enkle spørsmål som man antar at man ikke trenger legetime for - så vil det være opp til legen om man faktisk trenger legetime likevel. Vil spare både lege og pasient for tid. Og enig, ingen app!

Da kan legens tid brukes til syting og klaging

Enig med at det kan bli en utfordring med tanke på sikkerhet og personvern, føler det også blir veldig useriøst og uformelt å chatte

Trur nok at legen også er int. i å møte pasienten, ikke bare snakke med vedkomne på chat.

Dett er en oppgave for farmasøyter og apotek. Da vil det være et tydelig skille mellom profesjon og chat. Mye av slike chatter er trivielle, om det er av alvorlig karakter har man andre og bedre måte å kommunisere med fastlegen om. Det virker uansett ikke som om fastleger har _veldig_ mye tid til overs...

Opptar alt for mye av en leges tid

For de som ønsker det

Chat, eller meldingsutveksling i hvert fall kan utføres på helsenorge.no. Synes rammene er strenge. "E-konsultasjon Still et medisinsk spørsmål om en sykdom eller situasjon som fastlegen din allerede kjenner til. Du betaler vanlig egenandel. Ved fravær hos fastlegen kan meldingen bli lest og besvart av en annen lege ved legekontoret. Du vil bli kontaktet senest innen fem arbeidsdager. Trenger du hjelp utenom arbeidstid, kontakt nærmeste legevakt, eller ring 113 ved behov for øyeblikkelig hjelp."

Back to group

This content is created by the open source Your Priorities citizen engagement platform designed by the non profit Citizens Foundation

Your Priorities on GitHub

Check out the Citizens Foundation website for more information