Det har hendt flere ganger at jeg lurer på småting i forhold til medisiner, resepter eller fysiske plager som jeg ikke nødvendigvis trenger legetime for å løse. Men når jeg kontakter legesenteret får jeg ikke snakke med legen. Dette forslaget kan minne om videokonsultasjon men jeg trenger jo ikke egentlig se legen for å få noen enkle svar. Telefonkonsultasjonen kan eventuelt bestilles til en bestemt tid som passer for begge parter og trenger ikke vare lenger enn 5-10 minutter.
Det er effektivt og praktisk- Sparer tid for alle parter.
Effektiviteten øker ettersom man slipper all logistikk i forhold til et ordinært legebesøk.
Jeg tror at for mindre plager er det viktig å konsultere med en lege og ikke google som kan gjøre mer vondt enn godt.
Problemet med pasientsikkerhet kan løses ved at legen for eksempel tar kontakt tilbake via en chatt på en sikret nettside, hvor pasienten logger inn med minID eller bank id. Da kan legesenteret ringe tilbake eller sende en melding for å avtale tid som passer begge parter. Kan dette løse problemet med sikkerhet?
En chat kunne vel også være en god løsning? så kan legen svare mellom pasienter og når han har tid?
Dette kan være en god ide, det vil også kunne gi de pasientene som trenger det mer enn 15 min konsultasjon.
I grunnen en god ide, men er dette noe fastlegene egentlig ønsker med tanke på pasientsikkerheten?
Fordi det gir trygghet for mange å få snakke med legen istedet for en chat eller evt google ting. Tror at det å få mulighet til å snakke med legen fortsatt er viktig for folk. Ser ikke det helt store problemet med pasientsikkerheten og sensitive personopplysninger i dette tilfellet. Men det må selvfølgelig være til en fast tid i uka (el.).
Enig! Mer effektivt og praktisk når det gjelder småting.
Veldig fornuftig da kunne man ta unna mange i legekøen på legekontoret
Hva bruker dere apotekene til, da?😂
Enig, dette ville gi legen tid til flere pasienter og spare tid for pasienten. Det er jo ikke verre enn at legen sier ifra på telefonen at dette er for omfattende til å ta på telefonen eller at han/hun trenger å gjøre en undersøkelse, og at pasienten likevel må komme inn. Ser for meg at det isåfall kan være nødvendig at dette har en egen takst, slik at legen kan få betaling.
De som virkelig trenger legetilsyn får raskere time.
... man kan be legen om tilbakeringing.
Må det være en lege? Hva med en spl?som kan konfere med en lege
Økt effektivitet.
Det finnes teknologi i dag hvor en kan stille spm til legen men kanskje ikke alle kontorer hat installert slikr
Legens tid til tlf.er ikke lurt fordi tid trengs til pas. direkte
Tar dyrbar tid fra fastlegen, han må kunne svare på spørsmål når han/hun har tid - ikke være tilgjengelig på telefon når han/hun egentlig er opptatt med annet (pasientbesøk). Kontaktskjema for små, uviktige henvendelser som besvares ila f.eks et døgn, løser dette "behovet" på en bedre/mer effektiv måte.
This content is created by the open source Your Priorities citizen engagement platform designed by the non profit Citizens Foundation