Ofte har man et lite spørsmål som kan besvares på mindre enn ett minutt, men fordi fastlegen ikke er tilgjengelig på telefon eller mail, må man bestille legetime og dermed ta opp tid som kunne ha vært brukt til andre pasienter som faktisk trenger time. Et enkelt spørsmål om dosering/opptrapping/nedtrapping av legemidler, ny blodprøvekontroll etc. burde det være unødvendig å bestille legetime for. I "gamle dager" hadde min lege telefontid en time tre dager i uka og da kunne man få raskt svar.
Hos oss kan vi stille slike spørsmål i telefon til legekontoret og så kan legen ringe opp etter ordinær arbeidsdag og besvare spørsmålene. Dette er virkelig god service
Det er allerede mulig å kommunisere med legen på en «meldingstjeneste» på helsenorge.no
Dette finnes allerede i en app som heter Helserespons. Der kommuniserer man med legekontoret, og de tar det evt. videre med lege. Mulig ikke alle legekontorene er tilknyttet dette ennå.
Helt enig. Dette burde jo øke effektiviteten til fastlegetjenesten og vi har jo en utvikling av andre "online tjenestetilbud" i samfunnet.
Det er jo helt idiotisk å kjøre til fast legen å vente i evigheter for å så kunne stille et spørsmål som du kunne ha brukt noen min på å sende med e-mail.
Enig i det. Gir mulighet til å få hjelp med enkle ting som man må inn for nå
I utgangspunktet ville dette vært en god ide da det i utgangspunktet trolig ville frigjort tid for fastlegene siden mange "unødvendige" legebesøk ville vært unngått. Finnes det egentlig telefonordninger i dag, eller er de tatt vekk pga utilstrekkelig pasientsikkerhet gjennom telefonsamtaler? Uansett bør det vel være mulig å finne et eller annet system i denne saken.
Helt enig! Ikke bare sløser en vekk legens tid for rimelig trivielle spørsmål fordi en må inn til time, men en må jo selv ta unødig mye tid ut av egen dag fra jobb/skole til venting og timen.
Det burde vært mulig å bestille dobbel eller trippel time ved behov, og da selvsagt også betale 2 eller 3 ganger normal timepris
Viktig å kunne nå fastlegen raskt og enkelt. En kort telefonsamtale til redusert pris i forhold til oppmøte. En lang samtale kan være dyrere enn oppmøte.
Det vil være en tidstyv for fastlegene når de i liten grad har tid til sine daglige pasienter som kommer. I tillegg til alt det byåkratiet de står i, om de i tillegg skulle brukt tiden etter arbeidstid til å ringe pasientene som har kontaktet de i løpet av dagen eller kontaktet de på mail. Svært få fastleger som har 8-16 jobb.
for å få vejledning ved sykdom såm kansje ikke trenger akut legehjelp
Må være en forutsetning at legene også kommuniserer pr. mail
Hvis det kunne settes av tid til dette i legens arbeidsrutiner så er det bra. Faktura for både mail og telefon kommer i alle fall i likhet med legetime
Det må kunne gå ant å sende en e-post til legen om f.eks resepter o.l.
Sekretæren kan sjelden svare på helt enkle spørsmål som legen kan gi et kort svar på. Utrolig unødvendig med time på legekontoret for dette
This content is created by the open source Your Priorities citizen engagement platform designed by the non profit Citizens Foundation