Jeg ble brått syk og ringte mitt legekontor og fikk beskjed i resepsjonen at jeg kunne få time neste uke - til tross for alvorlige symptomer som ble lagt fram. Og siden hun ikke så alvoret lot jeg det gå ytterligere to dager før jeg kom meg til lege og ble lagt inn med hjerneslag som har gitt permanente skader pga sen behandling. Er nok flere enn meg som har gått glipp av livsviktig behandling pga dårlig kunnskap i resepsjonen.
Nødvendig i mange tilfeller
Burde være en selvfølge at en fikk samme lege hver gang
Dessverre er det slik at dersom en ringer legekontoret og ikke legevakten, så blir en gjerne bare gitt en time.
Enig! Kunnskapsnivået hos helsesekretærene er for lavt til å kunne vurdere alvoret skikkelig. De er ikke leger selv om de kan mye.
Helt enig, må ha vært en skremmende opplevelse.
Hvilke krav til utdannelse/kompetanse er det for de ansatte i resesjonen hos legen?
Det kan ikke skade
Må ta pasienten på alvor
Føytt til en større by. Er det akutt rimer man legevakt/ambulanse. Distriktsnorge er ikke lenger satt opp for å hjelpe akutt syke mennesker. Dessverre.
Enig! Sykepleier ved skranke og telefon!
Er og viktig i høve "kundehandsaming", serviceinnstilling er viktig i ein slik jobb.
meget enig der. Kunnskap er livsviktig
Har selv aldri opplevd det så at alle henvendelser blir tatt like alvorlige er faktisk ett MUST
En idé at legene også kan ansette en sykepleier i staben
Da har vi legevakt å bruke
Hvis du ringer legevakten i fastlegens åpningstid får du bare beskjed om å ringe fastlegen. Så da må den som svarer hos fastlegen være kompetent nok!
Legevakten er et alternativ
Vektlegging av skolering og høy kompetanse hos førstelinje (gjerne resepsjonist) er uhyre viktig
This content is created by the open source Your Priorities citizen engagement platform designed by the non profit Citizens Foundation