Bedre oppfølging og opplæring av sekretærer/timefordeler

Bedre oppfølging og opplæring av sekretærer/timefordeler

Jeg ble brått syk og ringte mitt legekontor og fikk beskjed i resepsjonen at jeg kunne få time neste uke - til tross for alvorlige symptomer som ble lagt fram. Og siden hun ikke så alvoret lot jeg det gå ytterligere to dager før jeg kom meg til lege og ble lagt inn med hjerneslag som har gitt permanente skader pga sen behandling. Er nok flere enn meg som har gått glipp av livsviktig behandling pga dårlig kunnskap i resepsjonen.

Points

Vektlegging av skolering og høy kompetanse hos førstelinje (gjerne resepsjonist) er uhyre viktig

Legevakten er et alternativ

Hvis du ringer legevakten i fastlegens åpningstid får du bare beskjed om å ringe fastlegen. Så da må den som svarer hos fastlegen være kompetent nok!

Da har vi legevakt å bruke

En idé at legene også kan ansette en sykepleier i staben

Har selv aldri opplevd det så at alle henvendelser blir tatt like alvorlige er faktisk ett MUST

meget enig der. Kunnskap er livsviktig

Er og viktig i høve "kundehandsaming", serviceinnstilling er viktig i ein slik jobb.

Nødvendig i mange tilfeller

Enig! Sykepleier ved skranke og telefon!

Føytt til en større by. Er det akutt rimer man legevakt/ambulanse. Distriktsnorge er ikke lenger satt opp for å hjelpe akutt syke mennesker. Dessverre.

Må ta pasienten på alvor

Burde være en selvfølge at en fikk samme lege hver gang

Dessverre er det slik at dersom en ringer legekontoret og ikke legevakten, så blir en gjerne bare gitt en time.

Det kan ikke skade

Hvilke krav til utdannelse/kompetanse er det for de ansatte i resesjonen hos legen?

Helt enig, må ha vært en skremmende opplevelse.

Enig! Kunnskapsnivået hos helsesekretærene er for lavt til å kunne vurdere alvoret skikkelig. De er ikke leger selv om de kan mye.

Back to group

This content is created by the open source Your Priorities citizen engagement platform designed by the non profit Citizens Foundation

Your Priorities on GitHub

Check out the Citizens Foundation website for more information