Vi bytter fastlege på helsenorge.no. I dag står det lite om fastlegene og hva kontoret tilbyr. Det er nyttig å få vite, f.eks: hvilken utdannelse legen har, tidligere arbeidserfaring og hvilke språk hun mestrer, hvilket medisinsk utstyr legen har, om kontoret tilbyr videokonsultasjon og digital timebestilling, legens stillingsbrøk og hvordan vikarbruk løses, om det er undersøkelser legen ikke gjennomfører, hvordan kontoret er utformet for folk med ulike funksjonshemmelse, osv.
Bra!!
Personligheten til legen spiller størst rolle
Man ikke har mulighet å vite hva de forskjellige legene har slags spesialisering og erfaring. På denne måten kan man finne lege med kompetanse i retning av det man selv har behov for.
bedre grunnlag for valg
Helt enig. Det er vanskelig å velge lege. Jeg fant rette kontoret (digital bestilling) og googlet så alle på det kontoret. La ned antagelse om at yngre lege var bedre på digital flater. Satt meg så på venteliste.
Veldig god ide!
Dette er en god ide. Har funnet en side med meninger om fastleger men virket som det var mest for de som ville ha enklere tilgang på medisiner og sykmelding. Så da ble irrelevant for oss som lurte mer påndet du skriver her.
Veldig god ide, men i deler av landet er det ikke så stor valgmulighet ift fastleger. Vanskelig om ikke umulig å bytte fastlege
Dette er en meget god ide.
enig, jeg googler før jeg bytter. men blir litt lotto... kjemi må oppleves, men greit å få vite litt om de.
Hadde vært fint å få mer informasjon om legen på forhånd.
kan vøre greit å hvide mest mulig om legen
God ide med informasjon spesielt om evnt språkkunnskaper, spesialkompetanse og stillingsbrøk.
Jeg skrev noe av det samme, men du sa det tydeligere enn meg :)
Bra! Selv om de ofte er spesialister i allmennmedisin, hadde det vært fint å få vite mer om hva de interesserte seg for, slik at man visste mer innen man valgte fastlege.
Dessverre har vi kun ett kontor med flere leger her, så dermed har vi ikke samme behov. Tror nok dette er tilfelle svært mange steder i bygde Norge
Syns dette høres fornuftig ut. Har opplevd at sykehus ikke har sendt informasjon til henvisende lege og hevdet at de ikke har opplysninger på vedkommende pasient, og dette i tilfeller der pasienten har fått opplysning av sykehuset om at fastlegen vil følge opp behandlingen etter sykehusets anvisning.
Dette er ting som kan gjøre valg av legekontor enklere.
Mye har med kjemi å gjøre pasient-lege allikevel.
Det kan være tilfelle at en utover almennmedisin har et behov for spesialkunnskap (barnesykdommer, geriatri, psykiatri m.v.) innen medisin, og da er eventuell spesialisering som legen har til praktisk nytte.
Viktig å vite så mye som mulig om legen slik at du kan velge en lege som er ca. like gammel, samme livsfase og kanskje har samme interesser som deg selv. Da kan det være lettere for legen å forstå/sette seg inn i din situasjon.
Enig! Synes også at det burde ha vært informasjon om hva som er omtrent vanlig ventetid før man får vanlig time (ikke hastetime). Har opplevd alt fra under en uke hos en lege og opptil seks uker hos en annen. Har også hørt om noen fastleger som gir time på dagen selv om det ikke er akutt.
Meh. Leger bør samle seg i kontorfelleskap for å kunne dele byrder og goder, og noen av tingene er sikkert fint å kjenne til, men ...
Støttes!
Det er mange ulike behov hos pasientene
Bør ha tilgang til Diagnosematriell. fks EKG.
Helt enig. Ville i tillegg likt en oversikt over ventetids-snittet for legen, da jeg har erfart en lege som alltid var langt etter skjema
En fordel å vite noe om den legen man skal velge. Bl.a om de er opptatt av kost, vitaminer og alternativer i ulike sammenhenger.
Bruker ikke fastlege fordi ventetiden er for lang!
This content is created by the open source Your Priorities citizen engagement platform designed by the non profit Citizens Foundation