Som boligkjøper har man ofte mange spørsmål som gir opplevd risiko, reell eller ikke. Man vil gjerne stille disse spørsmålene til en profesjonell part, men opplever at megler står på selgers side. En ide kan være at meglerfirma har kundesenter/Facebook side e.l. der man kan chatte med uavhengig megler for å få generelle svar og hjelp til å eliminere risiko. Da de fleste visninger er på kveldstid og budrunden ofte starter kl 12 dagen etterpå, burde dette være en tjeneste med utvidet åpningstid.
En liten bolig app eller lignende, noe ala disse forumene som vi nå diskuterer i kanskje? Der man har tilgang til upartiske mennesker som kan dele info om kjøp/salg etc. hadde ikke vært dumt. Kunne lett betalt 2-500,- for en slik tjeneste i 1-3 mnd tid for god info gitt av behjelpelige folk.
Meld deg inn i Huseiernes Landsforening til ca 400/år og du har tilgang på juridisk og teknisk kompetanse.
Synes dette er en god ide! Et uavhengig sted der man kan forhøre seg - eksisterer kanskje noe slikt allerede? Ser for meg at dette må koste noe da, for å få det finansiert. Men, det tror jeg mange er villig til å betale litt for.
Er jo en god ide, men som det er anført under så går det an å melde seg inn i Huseiernes landsforbund. Og en annen ting blir jo hvem som skal betale for bruken av en slik tjeneste(?) Må vel bli kjøper det da...
Jeg ville foretrukket at det ikke var meglerfirmaet som leverte tjenesten, men noen uavhengige. Som en foreslår, kan et nettforum være en god idé, men dette utestenger eldre som ikke bruker nettet. Dersom man kunne tegne et slags medlemsskap på månedsbasis og få tilgang til råd og veiledning per telefon eller nett, tror jeg mange ville ha vært interessert. Jeg ville ikke ha vært så interessert i råd fra megler, men takstmenn derimot, ville ha vært interessant å høre med i en del tilfeller.
Jeg ser for meg at dette kan være noe som både kjøper og megler kan få noe godt utav. Det trenger ikke være noe stor kostnad om dagens meglere går inn i en skiftordning på å betjene en slik service. Det vil trekkes kundene mot hjemmesiden, og man kan dermed benytte dette som en del av markedsføringen. Om man får til en vinn - vinn situasjon med lave kostnader trenger man ikke ta betalt for tjenesten.
Det hadde vært en god ide. Hadde likt det!
This content is created by the open source Your Priorities citizen engagement platform designed by the non profit Citizens Foundation