Meglerne bør ha god og riktig kjennskap til salgsobjektet slik at de kan gi all informasjon/svare på spørsmål som har betydning for eventuelle kjøperes valg når disse er på visning. Det bør stilles krav til at meglere opplyser om informasjon av betydning, selv om dette står i prospektet.
Ofte er meglerne gode selgere. De fleste har en høy etisk standard i sitt arbeid, men noen vil unnlate å fortelle om saker de kjenner til som kan påvirke et eventuelt salg eller flytte fokus vekk fra utfordringer ved boligen. Dette kan få store konsekvenser for kjøper (og selger).
Megler og selger kan ikke vite alt. Vi må ikke glemme at kjøpere også har et ansvar for å undersøke usikkerheter.
Helt enig! De får en sky høy provisjon av flere grunner og da synes jeg man kan stille krav til at de er informative og ærlige.
Dette burde være en selvfølge.
Har selv opplevd meglere som ikke har god nok kjennskap. Ved en anledning spurte jeg megler om setningsskader ved bygget, noe som ble nevnt i prospektet. Dette kunne han ikke svare på og henviste meg til borettslaget. Visning var på søndag, og budrunden på mandag. Megler (og selger) mistet en potensiell kunde fordi han ikke hadde satt seg inn i boligen og bygget bra nok.
Dette er jeg helt enig i. Jeg var på visning i går og fikk beskjed om at megler ikke visste hvor gammelt badet var. Er ikke det noe de skal vite??
Meglere bør sette seg godt inn i opplysninger fra selger og takstmann og evt. stille spørsmål til ting som kan virke uklare.
Helt enig!De må ikke bare være på selgers sitt "lag", men være ærlig og åpen overfor kjøper.
Kopmpetansen til megler avgjørende. Unngå "levende brosjyrestativ"
De trenger ikke å være eksperter på alt, men de skal kunne svare ærlig på spørsmål om bygget og være på tilbudssiden når det er ting de ikke kan svare på der og da. Men så er det også kjøperne sitt ansvar å lese tilstandsrapporten skikkelig før de kommer på visning. En får ikke tid til å spørre om alt på en visning.
Vi var såpass uheldige på vår siste visning at megler var dratt på ferie. Sekretæren kom i stedet. Dessverre hadde vedkommende lite erfaring og var til liten hjelp. Visste knapt hva selger het...
This content is created by the open source Your Priorities citizen engagement platform designed by the non profit Citizens Foundation